A foglalkozássorozat célja:
A közoktatásban tanulók matematikai, természettudományos és műszaki kompetenciáinak elmélyítése 63 órás, tanítási időn kívüli foglalkozássorozat keretében. A foglalkozásokon a diákok sokféle tevékenység és alkotás során bővítik eddigi tudásukat. Modellkészítés során gyakorlatban is alkalmazzák ismereteiket.
A foglalkozások módszereiről:
„A korábbinál jelentősen vizuálisabbá vált világban a gyerekek
is
sokkal több információhoz juthatnak a képek által, mint korábban ez
lehetséges volt. A mait közvetlenül megelőző generációnak sem volt
lehetősége annyi információt szerezni, mint a harmadik évezred
fordulóján születetteknek. A gyerekek több ismerettel rendelkeznek, de
a gondolkodás fejlődéséhez szükséges természetes fejlesztések
kimaradhatnak az életükből. Kevesebb testi inger, mozgás és mozgatás
jellemzi a csecsemőkort a könnyebb gondozási feltételek miatt. A gépek
használatának általánossá válása a mindennapi életben, a háztartás
egyszerűsödése, a családi tevékenységek csökkenése, a népi és
gyermekjátékok eltűnése a neurológiai harmonizációt gyengíti, a
szenzomotoros integráció késik, illetve gyengébb. A felolvasás hiánya a
verbalitás, képzetalkotás és a szekvencialitás lassabb és alacsonyabb
szintű fejlődéséhez vezet.” (GYARMATHY, 2007)
Gyarmati Éva helyzetelemzésére alapozva a vizualitásra, a mozgásra és a
verbalitásra épülnek foglalkozásaink. Nem ismeretközlést
szeretnénk végezni, hanem a 9-10 éves korosztály természetes
érdeklődésére alapozva fejleszteni. Azok a foglalkozások lehetnek
igazán eredményesek, amelyek során a
diákok maguk próbálkoznak, kísérleteznek, alkotnak. Ezt tehetik egyénileg, de csoportos munkában is. Több
tevékenységet szervezünk 4 fős csoportok számára, mert ennek során fejlődik a gyerekek együttműködő-,
alkalmazkodó képessége is. Tervezünk projektmunkát, ahol a
dákoknak maguknak kell már a tevékenység
tervezésével, szervezésével is törődni, a projekt eredménye pedig egy szóbeli
bemutatót is tartalmaz, ahol a verbalitásbeli képességek
fontosak. A mozgáskoordináció fejlesztése nem maradhat ki egyetlen
tehetségfejlesztésből sem, hiszen ebben a korban ennek kiemelkedő
jelentősége van. Ezért nagyon sok manuális tevékenységet terveztünk.
És nem utolsó sorban, minden tanuló
a foglalkozássorozat végére egy portfoliót
készít megelőző tevékenységéről, eredményeiről. Amelynek
elkészítése során a diákok saját maguk menedzselését is kipróbálhatják.
|